22 Aralık 2016 Perşembe

Düşüncelerinizi Tersine Çevirmek Elinizde...


BYRON KATIE / CALISMA
Henuz Byron Katie'yle tanismadiysan hic bir sey icin gec sayilmaz diyerek bu muhtesem kadini tanitmak istiyorum herkese.

Byron Katie cok uzun yillar intihar egilimli, depresif, hastalikli, mutsuz ve kurban psikolojisine sahip bir kadinken 1986 yilinin Subat'inda bir sabah bambaska bir insan olarak uyanmis. Katie bunu 'gerceklige uyanmak' olarak adlandiriyor ve soyle devam ediyor; "Sunu kesfettim ki, dusuncelerime inandigimda, aci cekiyordum, fakat onlara inanmadigimda , aci cekmiyordum, ve anladim ki bu tum canlilar icin gecerli. Ozgurluk bu kadar basit iste. Aci cekmenin istege bagli oldugunu anladim. Icimde, bir daha hic -bir tek an bile- yok olmayan, bir sevinc buldum. Bu sevinc herkesin icinde vardir, her zaman."

O gun, mutsuzluguna baskalarinin degil, kendisinin sebep oldugunu anladi.

Dunyayi kendi dusuncelerine uydurmaktansa her seyi oldugu gibi kabul etmeyi, gercegi sevgiyle kucaklasmayi secti. Bu sekilde depresif bir kadindan etrafindaki her seyi ver herkesi her an seven bir kadina donustu.

1986'dan beri The Work/Calisma ile dunyadaki binlerce insana ulasti ve onlara ilham, mutluluk ve sevgi verdi. Hapishane, hastane, kilise, dernek, universite, okul, workshop gibi calismalar disinda dokuz gunluk 'Calisma Okulu' ile inanilmaz sonuclar elde etti ve etmeye devam ediyor.

Peki 'Calisma' nasil calisiyor?

Calisma, dunyadaki tum acilara sebep olan dusunceleri tespit edip sorgulamayi ogreten basit fakat etkili bir sorgulama surecidir. Acilariniza neyin sebep oldugunu, problemlerinizi nasil ele almaniz gerektigini gosteren bir yoldur.

Kisaca soyle calisiyor:

1) 'Komsunu Yargila' isimli formu doldur

2 ) 4 Soruyu Sor

3) Dusunceyi tersine cevir

1) 'Komsunu Yargila'

Yillarca baska insanlari yargilamanin ne kadar yanlis oldugu soylendi bize, ama yine de hepimiz yargiliyoruz - arkadaslarimizin nasil davranmasi, cocuklarimizin kimi umursamasi, anne-babamizin ne hissetmesi, ne yapmasi veya ne soylemesi gerektigini...'Calisma' ile, bu yargilari bastirmaktansa kendimizi bulmak icin baslangic noktasi olarak aliyoruz. Kagit ustunde bu yargilayan aklimizin hayat bulmasina izin vererek, etrafimizdakileri ayna olarak gorup henuz kendimiz hakkinda farkina varmadigimiz yonlerimizi kesfederiz.

Komsunu Yargila formunu doldurun:

1. Kim sizi sinirlendiriyor, strese sokuyor veya kafanizi karistiriyor?

Ben………….isimli kisiye……………..........(hisleriniz) cunku ………………
(Ornek: Ben X isimli komsuma sinir oluyorum cunku cok saygisizca ve gorgusuzce davraniyor.)

2. Ne sekilde degismesini istersiniz? Ne yapmasini istersiniz?

Ben…………........isimli kisinin………………………………………. istiyorum.
(Ornek : Ben komsumun hatali oldugunu gormesini istiyorum)

3. Yapmamalari, dusunmemeleri veya hissetmemeleri gereken tam olarak nedir? Nasil bir tavsiyede bulunabilirsiniz?

……………….isimli kisi……………………………….yapmamali.
(Ornek: Komsum saygisizca davranmamali.)

4. Sizi memnun etmeleri icin ne yapmalilar?

……….isimli kisinin ……………………………………………istiyorum.
(Ornek : Komsumum bana saygi gostermesini istiyorum)

5. Hakkinda ne dusunuyorsunuz ? Liste yapin.

…………isimli kisi ………………………………………………………
(Ornek : Komsum saygisiz, gorgusuz, bilincsiz ve deger yargilari olmayan bir insan.)

6. Bu insanla tekrar yasamak istemediginiz deneyim nedir ?

Bir daha asla …………………………………………………………
(Ornek: Bir daha asla sinirlerimi bozmasina firsat vermek istemiyorum

2) 4 Soru

'Komsunu yargila' formundaki ifadelerinizi asagidaki 4 soru ve tersine cevirme calismasi yardimiyla inceleyin. Calisma bir cesit meditasyondur. Dusuncelerimizi degistirmek yerine, farkindalik saglamamiza yardimci olur.Sorulari sorun, sonra kendinize zaman verin, icinize donun ve daha derin cevaplarin yuzeye cikmasini bekleyin.

En basit haliyle, Calisma, 4 soru ve tersine cevirme'den olusur. Ornegin, sorgulanacak ilk dusunce olarak yukaridaki durumu ele alalim; 'Komsuma sinir oluyorum cunku cok saygisizca ve gorgusuzce davraniyor.' Gunluk hayatta bu hisleri beslediginiz birini bulun ve Calisma'ya baslayin. "Komsuma sinir oluyorum cunku cok saygisiz.'

1 - Gercekten oyle mi?

2- Gercekten oyle oldugundan kesinlikle emin misiniz?

3- Bu dusunceye inandiginizda ne hissediyor, nasil tepki veriyorsunuz?

4- Bu dusunce olmadan nasil biri olurdunuz?

3) Tersine Cevirme

Ifadelerinizi ve 4 Soruyu inceledikten sonra, sorguladiginiz konsepti tersine cevirmeye hazirsiniz. Her tersine cevirme, orijinal ifadenizin tersini deneyimleme firsati sunarak, yargiladiginiz kisiyle sizin aranizdaki benzerlikleri gormenizi saglar.

Ifadeler, tersine, diger kisiye ve kendine dogru (bazen de 'dusunceme') cevrilebilir. Hayatinizdan her tersine cevrimenin dogru oldugu en az 3 samimi ornek bulun.

Ornegin, 'Komsum bana saygisizca davraniyor', 'Komsum bana saygisizca davranmiyor' olarak tersine cevrilebilir. Baska bir tersine cevirme ise ' Ben komsuma saygisizca davraniyorum' olabilir. Ucuncusu ise ' Ben kendime saygisizca davraniyorum' olur.

Tersine cevirmeler konusunda yaratici olun. Onlar, baska insanlar vasitasiyla geri yansitilan kendinizile ilgili daha once gormediginiz yanlarinizi gosteren kesiflerdir. Bir tersine cevirme buldugunuzda, icinize donun ve hissetmenize izin verin.

Katie'nin dedigi gibi; "Tersine cevirmelerimi yasamaya basladigimda, size soyledigim her seyin kendime ait oldugunu fark ettim. Siz sadece benim yansimamdiniz. Simdi, etrafimdaki dunyayi degistirmek yerine (bu ise yaramadi, ama sadece 43 yil), dusuncelerimi kagida dokup, onlari inceleyip, tersine cevirip sizin oldugunuzu sandigim seyin kendim oldugunu kesfediyorum. Sizi bencil olarak gordugum an, kendim bencilce davraniyorum (sizin nasil olmaniz gerektigine karar vererek). Sizi kaba biri olarak gordugum an, kendim kaba davraniyorum. Savaşa son vermeniz gerektigine inandigimda, kendim size savaş acmis oluyorum zihnimde."

Tersine Cevirmeler sizin mutluluk recetenizdir.

Baskalarina verdiginiz ilaci yasayin. Dunya sadece bir insanin bunu yasamasini bekliyor. Siz O'sunuz.

Tersine Cevirme icin ornekler:

"Beni anlamak zorunda." soyle cevrilir:

- Beni anlamak zorunda degil. (Bu gercektir)

- Ben onu anlamak zorundayim.

- Ben kendimi anlamak zorundayim.

"Bana iyi davranmasi gerekiyor" soyle cevrilir:

- Bana iyi davranmasi gerekmiyor.

- Benim ona iyi davranmam gerekiyor.

- Benim kendime iyi davranmam gerekiyor.

"Bana sevgiyle yaklasmiyor" soyle cevrilir:

- Bana sevgiyle yaklasiyor. (elinden geldigince)

- Ben ona sevgiyle yaklasmiyorum.

- Ben kendime sevgiyle yaklasmiyorum. (kendimi sorgulamadigimda)

"Bana bagirmamali" soyle cevrilir:

- Bana bagirmali. (belli ki bana bazen bagiriyor gercekten, ben dinliyor muyum peki?)

- Ben ona bagirmamaliyim.

- Ben kendime bagirmamaliyim.

(Kafamda surekli bana bagirmasini tekrarlayip duruyorum, Peki kim daha merhametli, bana bir kez bagiran mi yoksa bunu yuz kere tekrarlayan ben mi?)

Gercegi Kucaklamak

Ilk formda 1. sorudan 5. soruya kadar olan cevaplarinizdaki yargilari tersine cevirdikten sonra (gercek veya kesinlikle gercek olduklarini sorarak), 6. soruyu "Ben..... yapmaya hazirim" ve ".....yapmayi dort gozle bekliyorum." olarak cevirin.

Ornegin, "Bir daha asla sinirlerimi bozmasina firsat vermek istemiyorum"u "Sinirlerimi bozmasina firsat vermeye hazirim." olarak cevirin.

Niye buna hazirsiniz?

6. soru butun aklinizi ve hayatinizi korkusuzca tamamen kucaklamak ve gercege acik olmak hakkindadir. Komsunuza tekrar sinir olursaniz, bu iyidir. Size aci verirse, dusuncelerinizi kagida dokup sorgulayabilirsiniz. Bizi rahatsiz eden dusunceler, gercek olmayabilecek bir seye baglandigimizi hatirlatir bize sadece. 'Calisma'yi yapmamiz gerektigini hatirlatirlar bize.

Dusmaninizi dost olarak gorebilene kadar, Calisma'niz bitmemistir. Bu demek degil ki onu yemege davet etmelisiniz. Dostluk icten gelen bir deneyimdir. Onu bir daha hic gormeyebilirsiniz, fakat onu dusundugunuzde stres mi yoksa huzur mu hissettiginiz?

Katie'nin tecrubelerine dayanarak, basarili bir iliski icin sadece bir kisiye ihtiyac vardir. Diyor ki "Mukemmel bir evlilige sahip oldugumu soylemek istiyorum, kocamin nasil bir evlilige sahip oldugunu ise gercekten bilemem (bana kendisinin de mutlu oldugunu soylese de)"


İletişim: alaraunlu385@outlook.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder