RENKLER
Renkler hayatımızın parçası. Peki renklerin hayatımızı nasıl
etkilediğini biliyor musunuz? Renk seçiminin kimi zaman karakterimizi
yansıttığından ya da seçtiğimiz rengin bize olumlu ve olumsuz etkileri
olduğundan haberiniz var mı?
KIRMIZI: Bu renk canlılık ve dinamizmle ilgili bir renktir. Mutluluğu
temsil eder. Kırmızı renk, fiziksel olarak; ataklığı, canlılığı ve duygusal
bağlamda; azmi ve kararlılığı gösterir. İştah açar. O yüzden dünyadaki gıda
firmalarının çoğu logosunda kırmızıyı kullanır. Kırmızı tansiyonu yükseltir,
kan akışını hızlandırır. Yanlış bir inanış vardır; boğaların kırmızıya
saldırdığı sanılır. Oysa boğalar renk körüdür. Kırmızıya değil, kendilerine
sallanan koyu renkli beze saldırır.
YEŞİL: Duygusal olarak bizi en çok etkileyen bir organımız olan
kalp organının , bu rengin yaydığı enerji alanında olduğu düşünülür. Doğanın ve
baharın rengidir. Güven veren renktir. O yüzden bankaların logolarında hakim
renktir. Yeşil yaratıcılığı körükler. Bu yüzden büyük lokanta mutfaklarında
yeşil tercih edilir. Hastanelerde de yeşil rahatlatıcı özelliği nedeniyle
kullanılır. Yeşil alanda insanların daha az mide rahatsızlığı çektiği
saptanmıştır.
SİYAH: Duygusallığı ve hüznü simgeler. Gücü ve tutkuyu temsil eder.
Bizde ve batıda siyah matemi temsil ederken, Japonya’da siyah mutluluktur.
Siyah fonda kullanılırsa karamsarlığı çağrıştırır. Einstein konsantre olabilmek
için perdeleri siyah, gün ışığı olmayan odaları tercih ederdi.
MAVİ: Vücudumuzda boğaz bölgesini yansıtan bir renktir. Mavi renk
gökyüzünün ve geniş ufukların, denizin simgesidir. Sınırsızlığı ve uzak
bakışlılığı simgeler. Huzuru temsil eder ve sakinleştirir. Araplar mavinin kan
akışını yavaşlattığına inanır, nazar boncuğu o yüzden mavidir. Batıda
intiharları azaltmak için köprü ayaklarını maviye boyarlar. Duvarları mavi olan
okullarda çocukların daha az yaramazlık yaptığı saptanmıştır.
LACİVERT: Kozmik
renk olarak kabul edilir; sonsuzluğu, otoriteyi, verimliliği simgeler. O yüzden
dünyadaki firmaların yarıdan fazlası logolarında laciverdi kullanır. Lacivert
giyen kişiler kendilerini çok daha karizmatik ve inandırıcı hissederler.
İnsanların üzerinde başarılı ve güçlü imajı bırakır.
MOR : Eskiden beri ihtişam ve lüksün son basamağı olarak
düşünülür. Tarih , yüksek sınıfların, saray mensuplarının daima morla
bezendiklerini kaydeder. Nevrotik duyguları açığa çıkardığından, insanların
bilinçaltını korkuttuğu saptanmıştır. İntihar edenlerin beğendiği renktir.
PEMBE: Uyum ,neşe , şirinliğin ve sevginin simgesi. Rahat
hissettiren ve dinlendiren bir renktir. Bu yüzden bazı büyük mağazalar
tezgahtarlarına pembe üniforma giydirir ki, müşteriler kendilerini rahat
hissetsin diye. Pembe aynı zamanda çocuk rengidir.
SARI: Sarı zeka , incelik ve pratiklikle ilgilidir. Toplumsal
yaşamı ve birlikte çalışmayı yansıtan bir anlamı vardır. Geçiciliğin ve dikkat
çekiciliğin sembolüdür. Dikkat çekiciliğinden dolayı dünyada taksiler sarıdır.
Sarı ayrıca hüzün ve özlemin rengidir. Sonbaharın tüm hüzünlü güzelliğinde onun
her rengini izlemek mümkündür.
BEYAZ: Temizliği ve saflığı temsil eder. İstikrarı,
devamlılığı simgeler. Politikacılar beyazı pek severler, çünkü temiz, dürüst
izlenimi vermek isterler…
KAHVERENGİ: Gerçekçiliğin, plan ve sistemin rengidir. Kansas
Ünv.’de bir sergide, duvarların rengi değiştirilebilir hale getirilmiş. Fonda
beyaz kullanıldığında insanlar sergide yavaş hareket etmiş. Fon kahverengiye
döndüğünde ise insanlar müzede daha çok yeri daha az zamanda gezmişler.
Kahverengi insanı hızlandırır. Bu yüzden fastfoodlar iç mekanda kahverengi
kullanır. Kahverengi toprak rengidir. Kıyafetlerde pek tercih edilmez, çünkü
kahverengi giyen insanlar kalabalıkta dikkat çekmezler.
Her gün farklı duygular içerisinde güne başlar ve gün
içerisinde farklı hisler yaşarız; bazen çok neşeli bazen de huzursuz oluruz.
Dr. Mehmet Yavuz psikolojimizde değişkenlik gösteren pozitif veya negatif
etkilerin kullandığımız renklerle ilgili olabileceğini söylüyor.
Renklerle ilgili yapılmış araştırmalar, renklerin insan
psikolojisinde büyük etkiler yarattığını ve çoğu insanında bundan etkilendiğini
açıklıyor. Reem Nöroloji Merkezi Kurucusu Dr.Mehmet Yavuz, bireylerin renkleri
algılamasını tıbben şöyle anlatıyor; “Aslında gözümüze gelen görüntü iki çesit
görme hücresi aracılığı ile taranır. Silindir şeklinde olanlar ışığı, koni
şeklinde olanlar ise rengi algılar. Gözümüzde 7 milyon konik ve 100 milyon
kadar silindirik hücre vardır. Renge duyarlı konik hücreler ağ tabakasının ortasında
ışığa duyarlı silindirik hücreler ise kenarında daha yoğundur. Görme
merkezleri, her iki beyinin arka bölümlerinde yer alır. Renkler önce bu
oksipital loblardaki merkezlerde analiz edilir. Sonra karmaşik bir işlemle
derin beyin yapılarındaki imbik merkezlerle iletişim başlar.”
İş görüşmelerinde Mavi, huzur için Yeşil…
Her bir rengin kendine özgü anlamlar taşıdığını ifade eden
Yavuz, Ateş kırmızısı, kişi üzerinde gerilim uyandırırken, yeşil renginin
rahatlatıcı bir özelliği olduğunu kullanıldığı alanlarda kişilerin huzur
bulabileceğini, ifade ediyor. Mavi renginin olumsuz etkilerinin olabileceğini
aynı zamanda güven verici bir etkisi olmasından dolayı iş görüşmelerinde bu
rengin etkili olabileceğini söylüyor. Mehmet Yavuz’a göre; pembe olumsuz etkiyi
alarak, rahatlama hissi uyandırırken, kırmızı sevgi duygularını güçlendiriyor.
Özgürlüğün rengi Sarı, saflığın rengi Beyaz…
Sarı renk kullananlar, agresif tavırlar sergilerken, aynı
zamanda özgürlüğüne düşkün olanlar da yine bu rengi tercih ediyor. Dr. Yavuz,
sarı renginin insanı huzursuz eden etkisinden dolayı evlerde ve dekorasyonda
kesinlikle kullanılmaması gerektiğini belirtiyor. Beyazın saf ve temiz
etkisinin yanında Siyah renginin güven ve sadakati sembolize ettiğini söyleyen
Yavuz; “Mor renk lüks hayatın ve asaletin rengidir. Mor ile birlikte kahverengi
de pozitif etkisi sebebiyle tercih edilmelidir. Özellikle kıyafetlerindeki renk
seçimine dikkat eden kişilere bereket ve güvenin simgesi kahverengi ile
bayanları her zaman asil gösteren mor rengi tavsiye ediyorum” açıklamasında
bulundu.
Renklerin insan davranışını, yönelimlerini ve psikolojisini
önemli ölçüde etkilediğinin kesinleştiğini açıklayan Dr. Mehmet Yavuz renkleri
doğru kullanımının daha mutlu, daha eğlenceli ve daha neşeli günler
yaşatmasının kaçınılmaz oluğunu hatırlatıyor…
-Alıntıdır-
Bir şey yap … Güzel olsun, Çok mu zor? O vakit güzel bir şey
söyle, Dilin mi dönmüyor? Güzel bir şey gör, veya; güzel bir şey yaz. Beceremez
misin? Öyleyse güzel bir şeye başla... Ama hep güzel seyler olsun, Çünkü "HER
İNSAN ÖLECEK YAŞTA... Geç kalmayasın! ''
[Şems-Tebrizi]
İletişim: alaraunlu385@outlook.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder